مراحل ثبت شرکت باربری تهران (اتوبار) برای کسانی که می خواهند اقدام به تاسیس چنین شرکت هایی کنند و در زمینه خدمات اسباب کشی، خدمات بسته بندی اثاثیه منزل ، حمل بار به شهرستان و خدمات مشابه در این زمینه فعالیت کنند، بسیار مهم است. برای اولین بار در کشورمان در سال 1345 شمسی، قوانین مشخصی وضع شد تا کسانی که می خواهند در زمینه تاسیس و راه اندازی موسسه حمل و نقل بار (حمل بار در تهران و یا به شهرستان) و سایر خدمات مربوطه در این زمینه فعالیت کنند، مطابق با آن شرایط و قوانین اقدام به دریافت مجوزهای لازم کنند. البته در این قوانین و دستورالعمل ها تاکنون چندین بار تغییراتی داده شده است. مجوز لازم جهت ثبت، توسط وزارت راه و ترابری صادر می گردد. ناگفته نماند که این شرکت ها زیر مجموعه شرکت های تعاونی توزیع محسوب می شوند.


در حال حاضر، جهت ثبت یک شرکت باربری تهران (اتوبار تهران) باید فرد/افراد درخواست کننده دارای شرایط و امکاناتی باشند که در اینجا جهت آشنایی هر چه بیشتر شما علاقه مندان به امور باربری و خدمات اسباب کشی در تهران، آورده ایم.


شرایط مدیر عامل شرکت باربری و حمل بار:

✔ حداقل سن باید 25 سال تمام باشد.

✔ در زمان ارائه درخواست تاسیس شرکت باربری تهران ، در شرکت های دیگر (اعم از دولتی، خصوصی و یا نیمه خصوصی) به عنوانمدیر عامل مشغول به فعالیت نباشد.

✔ تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.

✔ داشتن حداقل مدرک تحصیلی، دیپلم کامل.

✔ پیرو دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی کشور باشد.

✔ نداشتن سوء پیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

✔ داشتن گواهی پایان خدمت سربازی و یا معافیت دائم پزشکی.

✔ داشتن تجربه کاری مرتبط در زمینه خدمات باربری (یا اتوبار) و حمل بار.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت باربری تهران

• ارائه چندین عکس 4*3 از مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره جهت بررسی و سپس صدور گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و همچنین گواهی عدم سوء پیشینه.

• تنظیم اساسنامه و تقاضانامه و در صورت امکان صورت جلسه اعضاء هیئت مدیره شرکت باربری.

• ارائه کپی برابر اصل از سند ملکی یا اجاره نامه محل شرکت باربری، مدارک تحصیلی، شناسنامه و مدارک پایان خدمت سربازی (و یا معافیت) اعضای هیئت مدیره

• ارائه کپی برابر اصل کلیه مدارک مربوط به خودروها و ماشین های باربری، اعم از وانت بار، کامیون و یا تریلی شامل سند یا کارت مالکیت خودرو (اعم از استیجاری یا ملکی)، کارت هوشمند خودرو و یا کارت ماشین.

باربری تهران


شرایط خودروهای باربری تهران:

از آنجایی که یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در عملکرد شرکت های اتوبار و باربری، ماشین های بکار رفته جهت حمل بار است، این خودروها (اعم از کامیون، وانت و یا کامیونت) باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله:

• کامیون های مورد استفاده باربری تهران ، باید بغل نویسی شده باشند. (یعنی بر روی بدنه اتاقک عقب خودرو، نام شرکت درشت نوشته شده باشد)

• دارای مدارک لازم مربوط به خودرو از جمله بیمه نامه شخص ثالث، کارت معاینه فنی و کارت شرکت مربوطه باشند.

• حداقل ظرفیت حمل بار هر یک از خودروهای باربری تهران باید 5 تن باشد و بطور میانگین ظرفیت حمل بار ناوگان این خودروها 8 تن ببالا باشد.

• وسایل نقلیه باربری، زیر 10 سال ساخت و تولید باشند.

• خودروها باید سند قطعی داشته باشند.

• بطور میانگین، نباید سن ناوگان خودروهای باربری تهران بیش از هفت سال باشد.

• برای خودروهای استیجاری، باید حتما قرارداد بین مالک آنها و مدیر (و یا هیئت مدیره) شرکت باربری صورت گرفته باشد و بصورت کاملا رسمی تنطیم شده باشد.

• خودروهای باربری تهران از نوع ملکی (یعنی شرکت باربری یا اتوبار، مالک آنها باشد) باید دارای سند رسمی به نام شخص حقوقی - خود شرکت - باشند.

• تعداد دستگاه های ماشین های باربری (اتوبار) به تناسب نوع درجه یک و درجه دو و همچنین تعداد محدوده مورد نیاز به ترتیب در شهرستان، استان و یا بصورت سراسری (جهت خدمات در سطح کشور) جهت اجاره و یا بصورت مالکیت، موجود باشند.

شرایط دفتر و محل شرکت اتوبار:

محل شرکت هم باید تابع شرایط و ضوابط خاصی باشد. از جمله داشتن تاسیسات و امکانات لازم (مستحدثات) که در کل در دو دسته درجه یک و درجه دو شهرستانی و استانی درجه بندی می شوند. این شرایط عبارتند از:

• فضای محل توقفگاه خودروهای شرکت و همچنین دفتر مرکزی، باید بصورت مالکیت و دارای سند رسمی تمام باشد و بر حسب نوع درجه یک و یا درجه دو در تهران و یا شهرستان ها، حداقل متراژ مورد نظر را داشته باشند.

• محل توقف خودروهای باربری تهران (پایانه اتوبار) باید بصورت آسفالت یا بتن باشد.

• دفتر مرکزی شرکت باید شامل محل اصلی اداری و مکان اصلی پایانه خودروهای باربری بوده و کلیه امکانات اولیه رفاهی (از جمله آب، برق، تلفن، سرویس بهداشتی، وسایل سرمایشی و گرمایشی جهت تنظیم دمای محیط در فصول مختلف ) و تجهیزات اطفاء حریق باشد.


بطور خلاصه مراحل ثبت باربری تهران جهت تاسیس را به این گونه جمع بندی می کنیم:

1.فرد درخواست کننده (مدیر شرکت اتوبار) درخواست کتبی و مدارک اولیه مورد نیاز را به اداره حمل و نقل کالا ارائه می دهد.

2.اداره مذکور پس از بررسی درخواست شخص، معرفی نامه های لازم جهت بررسی و صدور مدارک عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد صادر می کند. ضمنا معرفی نامه ای هم جهت ارائه به اداره کل ثبت شرکت ها صادر می شود.

3.پس از انجام مرحله فوق، متقاضی (تاسیس شرکت باربری) باید کلیه مدارک مورد نیاز در زمینه خودروهای شرکت، امکانات و همچنین سایر مدارک مورد نیاز ذکر شده و استعلام های مورد نیاز را ارائه دهد.

4.در مرحله بعدی کارشناس اداره از محل بازدید می کند.

5.فرد متقاضی باید مدارک مربوط به بیمه و امکانات رایانه ای (شامل داشتن کامپیوتر و همچنین چاپگر در دفتر مرکزی شرکت) را ارائه کند.

6.پس از ارائه کلیه مدارک و اسناد مربوطه فرد متقاضی (مدیر شرکت باربری تهران) ، پرونده تهیه شده از سوی اداره حمل و نقل کالا به مرکز ارسال و سپس درخواست کد فعالیت و صدور مجوز از سوی اداره صورت می گیرد.

7.در نهایت اداره حمل و نقل کالا در استان مورد نظر، پس از بررسی ها و تکمیل پرونده مجوز فعالیت شرکت باربری تهران را صادر می کند.